آرشیو مرداد ماه 1401

پایانکار ساختمانی

قوانین مختلف بنا

۴ بازديد
قانون 100 درصد بنا چیست؟
بر اساس ضوابط شهرسازی، ساختمان‌هایی که ۱۰۰ مترمربع مساحت و سند شش دانگ دارند، این امکان را دارند که ۱۰۰ درصد مساحت ملک خود را تا ارتفاع ۱۰.۵ متر بسازند. این بدان معناست که حداکثر ارتفاع ساختمان مسکونی دو طبقه نیز بسته به اینکه زیرزمین با پنجره نور گیر از نما داشته باشند یا نداشته باشند، متفاوت خواهد بود.
 
بدین صورت که حداکثر ارتفاع مجاز برای ساختمان‌های دو طبقه بدون زیرزمین با پنجره نور گیر از نما ۸/۱۰ متر و ساختمان دو طبقه دارای زیرزمین با پنجره نور گیر از نما، ۹ متر خواهد بود. در مورد پلاک‌های مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر زمین و فاقد سند شش دانگ، نمی‌توان ارتفاع را ۱۰.۵ متر ادامه داد و استاندارد آن 7 متر خواهد بود.
 
قانون 70 درصد ساخت چیست؟
منظور از درصد ساخت زمین، در واقع درصدی از متراژ کل زمین است که شهرداری اجازه ساخت بنا در آن را صادر می‌کند. در این مواقع قانون 70 درصد ساخت به این معنا است که شهرداری تنها مجوز ساخت 70 درصد از بنا را صادر کرده است.
 
برای درک بهتر این قانون تصور کنید که شما قصد ساخت‌وساز در زمینی به ابعاد 100 مترمربع را دارید و شهرداری تنها مجوز ساخت 70 درصد بنا را صادر می‌کند. به این ترتیب شما تنها قادر به ساخت 70 درصد زمین یا 70 مترمربع از این زمین خواهید بود.
 
قانون 60 درصد ساخت چیست؟
مشابه قانون 70 درصد ساخت، قانون 60 درصد ساخت هم به زمانی اشاره دارد که شهرداری مجوز ساخت‌وساز 60 درصد از زمین را صادر کند.
 
در این مواقع، سازنده برای زمینی به‌اندازه 100 مترمربع تنها اجازه ساخت 60 درصد یا 60 مترمربع از زمین را خواهد داشت

حداقل متراژ ملک برای ساخت آپارتمان

۴ بازديد
ضوابط مربوط به حداقل متراژ ملک در مناطق شهری
موارد زیر ضوابط قانونی تفکیک و ساخت زمین در پهنه‌های شهری را شامل می‌شوند:
 
حداقل تفکیک زمین در سطح کاربری مسکونی در سطح پهنه تراکم کم و متوسط برابر 200 مترمربع و در سطح پهنه تراکم زیاد برابر با 300 مترمربع خواهد بود.
در تفکیک اراضی مسکونی، طول قطعه نباید از سه برابر عرض آن بیشتر شود.
در تفکیک اراضی، اگر شکل زمین و یا وضعیت دسترسی، امکان تامین حداقل تفکیک در کلیه پلاک‌ها را از بین برده باشد، تفکیک قطعات با مساحت کم از حداقل تفکیک با توجه به شرایط ذیل مجاز است.
مساحت‌ها در هیچ حالتی از 180 مترمربع کمتر نباشد.
تعداد قطعات با مساحت کمتر از حداقل تفکیک از 30 درصد تعداد قطعات زمین مورد تفکیک بیشتر نشود.
در قطعاتی که قبل از تصویب بازنگریی طرح تفصیلی تفکیک شده و دارای سند رسمی باشند و مساحت آن‌ها بر مبنای سند رسمی کمتر از 180 مترمربع باشد، قوانین به شرح زیر است:
برای مساحت‌های باقیمانده بین 120 تا 200 مترمربع احداث بنا در 60 درصد سطح اشغال و دو طبقه و با ارتفاع حداکثر 8 متر مجاز است.
در صورتی که مساحت زمین باقیمانده بین 60 تا 120 مترمربع باشد احداث بنا در 60 درصد سطح اشغال و در یک طبقه و با ارتفاع حداکثر 5 متر مجاز و احداث پیلوت غیر مجاز است.
احداث آپارتمان و بازسازی ملک در زمین‌های با مساحت کمتر از 60 متر مجاز نیست

اعتبار جواز ساختمان

۴ بازديد
اعتبار جواز ساختمان چه مدت است؟
مدت اعتبار پروانه ساختمان در بیشتر موارد 2 سال از تاریخ صدور است. طول مدت مورد نیاز برای ساخت کل پروژه‌های آپارتمانی بر اساس متراژ آن‌ها تعیین خواهد شد. چنانچه سازنده ملک در این مدت ساخت‌وساز را تمام نکند ابتدا به وی اخطار داده ‌شده و سپس مشمول عوارض تعویق ساخت می‌شود.
 
مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در قالب یک جدول تعیین می‌گردد. به عنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود چهار سال در نظر گرفته می‌شود. چون شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساختمان در نظر می‌گیرد لذا بعد از پایان دوره، امکان تمدید وجود ندارد. البته در مواردی چون رها شدن گودبرداری و پی‌کنی که برای همسایگان ملک خطر آفرین است، چنانچه مالک پس از مدت معینی اقدام به ادامه ساخت نکند، شهرداری راسا وارد شده و گود را پر خواهد کرد.
 
پس از گذشت زمان مجاز برای ساخت ملک، سازنده ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید بوده و با پرداخت 20% از هزینه‌های مربوطه به نرخ روز، پروانه به مدت سه سال دیگر بروز رسانی خواهد شد.
 
شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ای است که برای ملک صادر می‌گردد. در این دفترچه خلافی‌های ساختمان و پایان کار قابل مشاهده بوده و حاوی اطلاعاتی در مورد هویت آپارتمان مورد نظر است. اطلاعاتی مانند تاریخ صادر شدن پروانه ساختمان، محل ساخت ساختمان، هویت سازنده مسئول ساختمان یا مجری آن، مهندسین ناظر (چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک)، نوع تاسیسات ساختمانی، پلاک، کروکی، مساحت، تراکم، طبقات، تمدید عوارض و نوسازی، عدم خلافی و پایان کار همگی در شناسنامه فنی ساختمان قابل مشاهده خواهند بود

مجوز ساختمان

۳ بازديد
اخذ مجوزات ساخت ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل در احداث این نوع پروژه‌ها بوده و بدون داشتن آن نمی‌توان به صورت قانونی شروع به کار نمود. افرادی که بدون داشتن این مجوز شروع به ساخت می‌کنند از طرف قانون متحمل جریمه‌های نقدی و حتی گاهی تخریب پروژه می‌شوند. لذا قبل از شروع عملیات تخریب ساختمان، مالکان یا نمایندگان آن‌ها باید نسبت به اخذ مجوز ساخت پروژه خود اقدام کنند. برای این کار هم مراجعه به شهرداری یا دهیاری که مراجع صدور پروانه ساخت به حساب می‌آیند لازم است. سپس بعد از طی کردن مراحل قانونی بتواند مجوز لازم را کسب نماید. در این بین بعضی از افراد فرق مجوز ساخت و پروانه ساخت را نمیدانند! با ما همراه باشید تا ببینیم تفاوتی بین مجوز ساخت و پروانه ساخت وجود دارد یا خیر؟
 
پروانه ساخت یا چیست؟
به سند یا مجوز رسمی که از سوی مراجع صدور پروانه ساخت محل ملک برای احداث یک ساختمان صادر می‌شود پروانه ساخت می‌گویند. بر اساس این سند، به مالک یا پیمانکاری که نماینده وی است این مجوز داده می‌شود تا پروژه ساخت‌وساز در یک زمین به انجام برسد. این مجوز می‌بایست برای انجام تعمیرات اساسی و یا بازسازی یک ساختمان نیز دریافت گردد.
 
به هر صورت همه کارهای مربوط به ساخت‌وساز بایستی برابر ضوابط و قوانین مشخصی شروع و به پایان برسند. بر اساس این تعاریف می‌توان افزود که برای تعمیر و تغییر جزیی ساختمان مانند ترکیدگی لوله و یا تعویض پنجره‌های قدیمی با جدید، نیازی به اخذ پروانه ساختمان نیست. لذا در مواردی غیر از موارد فوق انجام هر گونه عملیات ساخت‌وساز یک ملک بدون دریافت پروانه ساختمان غیرقانونی خواهد بود.
 
مقررات مربوط به ساخت‌وساز باید از یک سری استانداردهای معین تبعیت کند که همگی برای اطمینان از ایمنی مالکین فعلی یا بعدی ساختمان تنظیم ‌شده است.

مراحل گرفتن پروانه ساخت زمین قولنامه ای

۲ بازديد
مراحل گرفتن پروانه ساخت زمین قولنامه‌ای
بر اساس ﻣﺎده 100 ﻗﺎﻧﻮن شهرداری‌ها ﻣﺎﻟﮑﯿﻦ اراﺿﯽ و اﻣﻼک واﻗﻊ در ﻣﺤﺪوده ﺷﻬﺮها ﯾﺎ ﺣﺮﯾﻢ آن‌ها، ﻗﺒﻞ از ﻫﺮ اﻗﺪامی به منظور ساخت‌وساز و ﯾﺎ حتی ﺗﻔﮑﯿﮏ اراﺿﯽ و ﺷﺮوع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎﯾﺪ از ﺷﻬﺮداری ﭘﺮواﻧﻪ دریافت ﮐﻨﻨﺪ. از سوی دیگر طبق ﻣﺎده 22 ﻗﺎﻧﻮن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼک ﻣﺼﻮب 1310 هر ﻣﻠﮑﯽ باید ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﺎﻧﻮن در دﻓﺘﺮ اﻣﻼک ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺑﺮﺳﺪ.
 
علاوه بر این دوﻟﺖ ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ را ﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﺑﻪ اﺳﻢ او ﺛﺒﺖ ﺷﺪه و ﯾﺎ ﮐﺴﯽ را ﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﺑﻪ او ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮔﺮدﯾﺪه و اﯾﻦ اﻧﺘﻘﺎل در دﻓﺘﺮ اﻣﻼک ﺑﻪ ﺛﺒﺖ رﺳﯿﺪه ﯾﺎ اﯾﻦﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﻣﺰﺑﻮر از ﻣﺎﻟﮏ رﺳﻤﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ارث ﺑﻪ او رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺎﻟﮏ می‌شناسد. بر اساس ﻣﻮاد 46 و 47 اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن، پذﯾﺮش اﺳﻨﺎد ﻋﺎدی ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل اراﺿﯽ و اﻣﻼک، ﻣﺎدامی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗاﯾﯿﺪ ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖدار ﻧﺮﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﻮاز ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﺪارد. این قانون بدان معناست که دریافت پروانه ساخت زمین قولنامه‌ای بدون پرداخت حق تفکیک به شهرداری‌ها یا فرمانداری‌ها غیرممکن است.

مراحل دریافت پروانه ساخت ویلا

۳ بازديد
مراحل گرفتن پروانه ساخت ویلا
اکثر ویلاهای ساخته شده در کشور، در مناطق غیر شهری ساخته می‌شوند لذا خالی از لطف نیست که با مراحل ساختمان‌های روستایی نیز که در ذیل آمده آشنا شویم.
 
درخواست صدور پروانه ساخت روستایی به‌صورت کتبی که در این مرحله مالک می‌بایست درخواست مکتوب خود را جهت اخذ جواز به دهیار و شورای محل ارجاع دهد.
پس از مرحله اول ملک مربوطه توسط دهیار و نماینده شورا بازدید خواهد شد. در این مرحله چنانچه ملک مورد نظر در بافت مسکونی واقع شده باشد و مالکیت آن اثبات شده باشد، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده و به درخواست مورد نظر پاسخ خواهند داد. اگر ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ مشکلی نداشته و با سند مربوطه مطابق باشد، با در نظر گرفتن طرح‌های هادی و عقب‌نشینی جواب مثبت داده خواهد شد.
بعد از اخذ تاییدیه کامل از سوی دهیار، درخواست دیگری از طرف دهیار بابت ملک فوق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فرستاده خواهد شد تا اقدامات اولیه در خصوص آن صورت گیرد.
در مرحله چهارم نماینده بنیاد مسکن ناظر بر پروژه‌های روستایی به محل مورد نظر اعزام شده و با در نظر گرفتن فاکتورهای جواز ساخت، تاییدیه خود را نسبت به این ملک اعلام و ابلاغ می‌نماید.
اخذ تاییدیه ناظر بنیاد مسکن و مهر و امضا رییس بنیاد به معنی دریافت پروانه ساخت خواهد بود.
بسیاری از املاکی که به صورت ویلایی در مناطقی چون شمال کشور ساخته می‌شوند، طبق قانون موفق به اخذ پروانه ساخت نشده و بدون پروانه ساخت اقدام به ساخت ویلا می‌کنند که در این صورت پرونده ملک به کمیسیون ماده 99 فرمانداری مربوطه ارسال و در خصوص تخریب یا جریمه ملک تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد

مراحل پروانه ساخت در شهرداری سری دوم

۱ بازديد
گام پنجم شامل طراحی نقشه است که در آن دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده خواهد شد. نقشه معماری ملک در این مرحله و بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، طراحی می‌گردد. این مرحله از مهم‌ترین مراحل پروانه ساختمان است؛ چرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود. بعد از این مرحله نقشه‌ها به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال خواهد شد تا اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.
 
در گام ششم نوبت به پرداخت عوارض شهرداری است که باید پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات آن از سوی دفاتر خدمات شهری صورت گیرد. عوارض نوسازی و شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین خواهد شد. شایان ذکر است که این عوارض برای املاک تجاری و اداری بیشتر از املاک مسکونی است.
 
تهیه مدارک پیش‌نویس پروانه در گام هفتم انجام خواهد شد. پس از پرداخت عوارض و دریافت تاییدیه اداره درآمد شهرداری منطقه، نوبت به تهیه مدارک پیش‌نویس می‌رسد. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه نموده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل نماید. پس از آن ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی به وی معرفی شده و تلفن وی در اختیار مالک قرار خواهد گرفت. پس از تماس با ناظر مربوطه، بین آن‌ها قراردادی یک ساله بسته خواهد شد.
 
اگر زیربنای ساختمان بیش از 1500 مترمربع باشد ملک، مشمول اجرای ماده ۳۳ نظام‌مهندسی ساختمان شده و تاییدیه نقشه‌های سازه، تاییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تاییدیه نقشه‌های تاسیسات برق و مکانیک می‌بایست از سوی سازمان نظام‌مهندسی اخذ شود. ضمنا این دسته از املاک از نظر شهرداری حتماً باید دارای مجری ذی‌صلاح باشند (اگرچه سازمان نظام مهندسی داشتن مجری ذی‌صلاح را برای همه املاک واجب دانسته است).
 
پس از این کار و در گام هفتم تمام کار برگ‌های مربوط به ناظر توسط وی مهر و امضا شده و در صورت نیاز در دفترخانه اسناد رسمی ثبت می‌شود. سپس این مدارک به همراه قرارداد فی‌مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده خواهد شد. علاوه بر این، برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تاییدیه نما باید توسط مالک امضا و تعهد محضری شود.
 
در گام هشتم چاپ پروانه صورت می‌گیرد. پس از تاییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تاییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تاییدیه رییس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تاییدیه‌ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ خواهد شد. مالک قبل از شروع عملیات ساخت‌وساز باید شروع به کار خود را از ناظر مربوطه اخذ نماید

مراحل پروانه ساخت در شهرداری

۱ بازديد
مراحل پروانه ساخت در شهرداری‌ها
گام‌های زیر مربوط به اخذ پروانه ساخت در شهرهای بزرگ است، به طور مثال مراحل اخذ پروانه ساختمان در مشهد که مانند تهران، اصفهان و تبریز از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود به قرار زیر است:
 
مالک یا نماینده قانونی وی در گام اول از مراحل صدور پروانه ساختمان می‌بایست درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت نماید. به منظور این کار مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و نیز برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به نمایندگی‌های مجاز مانند دفاتر خدمات الکترونیکی شهر ارائه داده و درخواست خود را کتبا ثبت کند.
 
در گام دوم دستور صدور بازدید صادر خواهد شد. پس از تشکیل پرونده توسط مالک، ادامه روند کار بر عهده عوامل شهرداری است. لذا مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه کرده تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را بررسی کند تا بر اساس ضوابط مربوطه راجع به پروانه ملک تصمیم‌گیری شود.
 
در گام سوم از مراحل پروانه ساخت گزارش مأمور فنی و کاربری ملک مورد بررسی قرار می‌گیرد. طی این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار گرفته است، موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ خواهد شد تا مشخص شود که ساخت‌وساز بنا با طرح تفضیلی تداخل دارد یا خیر؟! در صورت مشاهده هرگونه تداخلی می‌بایست مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات مربوطه انجام گیرد.
 
گام چهارم صدور دستور نقشه را شامل می‌شود. دستور نقشه شامل اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه است. این موارد شامل حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر اساس پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ موجود در سند زمین و عرض‌گذر تعیین خواهد شد

نکات مربوط به پروانه ساخت

۱ بازديد
نکات مربوط به مجوز و پروانه ساخت ساختمان
اولین نکته این است که الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده است و برای هر منطقه به‌صورت جداگانه تدوین می‌گردد. به همین دلیل به منظور اطمینان از اطلاعات صحیح باید به شهرداری منطقه­ خود مراجعه نموده و از بروزترین قوانین مطلع شویم. این بدان دلیل است که برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات احداث سان روف در روی پشت بام نیز به مجوز نیاز دارد.
 
دومین نکته در این مورد؛ دریافت سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار امضا شده توسط ناظرین و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان است. در صورتی که بر خلاف مفاد پروانه، تخلفی از مالک سر بزند، ناظرین ملک موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده و سپس از ادامه عملیات جلوگیری می‌گردد. پس رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.
 
نکته سوم این است که اگر در حین ساخت بنا نقشه معماری یا محاسبات به دلایلی تغییر کنند باید پرونده‌ای در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل شده و مراحلی مشابه صدور پروانه اولیه طی شود تا پروانه جدیدی صادر گردد.
 
نکته مهم بعدی بحث اضافه بنا را شامل می‌شود، بدین معنی که متراژی مازاد بر آنچه در پروانه ذکر می‌شود ساخته شود که در این صورت مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کرده و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری باید جریمه‌هایی بابت اضافه متراژ و عوارض شهرداری بپردازد تا گواهی عدم تخلف دریافت کند.
 
در نکته پنجم باید یادآور شویم که اگر متراژ خلاف از مقدار مجاز مورد تایید شهرداری بیشتر شود جریمه کافی نبوده و موضوع تخریب اضافه بنای ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی می‌شود.
 
نکته ششم مربوط به هزینه صدور پروانه در هر شهر و استان است که توسط شهرداری و با توجه به قیمت منطقه‌ای مصوب محاسبه خواهد شد. در عین حال مبلغ قابل پرداخت به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح، ناظر، بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی محاسبه خواهد شد.
 
هفتمین نکته در مورد زمین‌های خالی است که برای اولین بار در آن‌ها ساختمان ساخته می‌شود و قبلا پروانه ساخت نداشته‌اند. این زمین‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند قبل از گرفتن پروانه انشعابات آب، برق، گاز و تلفن داشته باشند. همچنین برای زمین‌های قولنامه‌ای و فاقد سند، صدور پروانه ساختمان ممکن نیست

اعتبار جواز ساختمان چه قدر است؟

۲ بازديد
اعتبار جواز ساختمان چه مدت است؟
مدت اعتبار پروانه ساختمان در بیشتر موارد 2 سال از تاریخ صدور است. طول مدت مورد نیاز برای ساخت کل پروژه‌های آپارتمانی بر اساس متراژ آن‌ها تعیین خواهد شد. چنانچه سازنده ملک در این مدت ساخت‌وساز را تمام نکند ابتدا به وی اخطار داده ‌شده و سپس مشمول عوارض تعویق ساخت می‌شود.
 
مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در قالب یک جدول تعیین می‌گردد. به عنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود چهار سال در نظر گرفته می‌شود. چون شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساختمان در نظر می‌گیرد لذا بعد از پایان دوره، امکان تمدید وجود ندارد. البته در مواردی چون رها شدن گودبرداری و پی‌کنی که برای همسایگان ملک خطر آفرین است، چنانچه مالک پس از مدت معینی اقدام به ادامه ساخت نکند، شهرداری راسا وارد شده و گود را پر خواهد کرد.
 
پس از گذشت زمان مجاز برای ساخت ملک، سازنده ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید بوده و با پرداخت 20% از هزینه‌های مربوطه به نرخ روز، پروانه به مدت سه سال دیگر بروز رسانی خواهد شد.
 
شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ای است که برای ملک صادر می‌گردد. در این دفترچه خلافی‌های ساختمان و پایان کار قابل مشاهده بوده و حاوی اطلاعاتی در مورد هویت آپارتمان مورد نظر است. اطلاعاتی مانند تاریخ صادر شدن پروانه ساختمان، محل ساخت ساختمان، هویت سازنده مسئول ساختمان یا مجری آن، مهندسین ناظر (چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک)، نوع تاسیسات ساختمانی، پلاک، کروکی، مساحت، تراکم، طبقات، تمدید عوارض و نوسازی، عدم خلافی و پایان کار همگی در شناسنامه فنی ساختمان قابل مشاهده خواهند بود